четвъртък, 5 април 2012 г.

Козунак със стевия


След като се нагледах на козунаци по блоговете, кой от кой по изкусителен и разкошен и моя милост реши да се впише в редиците. И както винаги се получава обаче си правя каквото съм се учила през годините и само от тук, от там взимам по нещичко да разнообразя репертоара.
И да си призная най -вече се  въодушевих от козунаците с кисело мляко на Елексирчето.
Обаче само заради киселото мляко. Наистина не бях слагала кисело мляко до сега в козунак. А нейните толкова много ми харесаха и най вече ме убеди че оставали меки и на другия ден, а аз точно това ми трябваше.

И понеже си беше пробно, реших да експериментирам . Не искам да си мислите че съм преоткрила топлата вода например, всичко това вече може да е правено от някой друг но аз не се заемам повече да се ровя в нета и да посочвам кое от къде съм видяла.
Само искам да кажа, че козунакът който направих, беше без нито грам бяла рафинирана захар.
И това от своя страна е много подходящо предложение за хора които по една или друга причина не могат да консумират захар, а им се похапва козуначе по наближаващия празник.
Опита беше повече от успешен и аз бързам да публикувам рецептата докато ми е прясна в главата защото всичко си беше чисто и просто налучкване на продукти и технология.


И така да започна първо с главния герой в подслаждането на козунака СТЕВИЯ.
Да това е подсладител за който можете да прочетете в нета и от който могат да се приготвят и тестени сладки изделия. Аз вече съм го изпробвала не веднъж (виж тук) и гарантирам за сладостта на сладкишите подсладени със стевия.

Продукти за тестото:

200 мл прясно обезмаслено мляко
25 гр прясна мая
щипка сол
щипка био захар
1 чаена чаша брашно
чашката е същата от 200 мл с която мерих
прясното мляко

От тези продукти забърках маята и оставих на
топло да втаса.

Още:
2 яйца и 1 белтък(жълтъка за намазване)
100 гр кисело обезмаслено мляко
1 к л хл сода за киселото мляко
28/ 30 гр зехтин
още 3 ч чаши брашно бяло
и 1 ч чаша башно с фибри
1 с л стевия
кората от половин лимон
1 шушулка ванилия
150 гр масло

Разбих яйцата с подсладителя и киселото мляко в което бях погасила содата, прибавих и зехтина, ароматите и втасалата мая, и започнах да прибавям и останалото пресято бяло брашно като бъркам с лъжица до пълно сгъстяване докато се отлепи тестото от съда.
Посипах върху плота брашното с фибри и до умесих тестото докато спре да лепне по ръцете. Може да се наложи да добавите и още шепичка от него, но по малко от пълна чаша.
Просто трябва да усетите кога да спрете да прибавяте от брашното.
И сега идва съществената част от месенето, но най-важната.
Това го научих от моя приятелка която много обичам.
Ники, благодаря ти мила, винаги когато меся тесто, ти си с мен и се сещам за това което си ми казала.
Та ... тестото се меси от тук на татък само с маслото. Затоплих маслото да се разтопи и топвах ръцете си в него и месих, топвах и месих, мазах и плота с масло и така докато около 100 гр от маслото се пое от тестото.
това е много важно за козуначеното тесто. Повече брашно не се слага а само масло. После сложих вече готовото тесто в дълбока тенджера също намазана с масло и оставих на топло да втасва.
Сега ще попитате за какво се мъдри това манго на снимката? Ами козунака има плънка от печено манго, стафиди и  боровинки.
Да печено манго. Обелих, нарязах и сложих мангото в глинена тавичка във фурната и го изпекох докато му се изпари водата, така използвах пък топлината от печката за втасването на тестото, а то милото дали заради това че нямаше захар в него толкова бързо втасваше че едва не изпревари мангото.



 Оставих мангото да изстива  а от бухналото
тесто оформих 9 малки козуначета и 2 по
големи.











Малките направих като тесто колкото
 малка ябълка расточих само с ръце и намазах с пюрето от манго, сложих и стафиди, навих на руло и вързах на възелче.
А козунаците изплетох на плитка.
Намазах със жълтък и посипах с малко био захар, нерафинирана, да е красив и празничен.












Ами това беше моето предложение за не толкова калоричен и надявам се по здравословен козунак. И повярвайте беше сладък дори и без истинска захар.
А как само ухаеше у дома да знаете?
Онзи пролетно цитросовованилов аромат, който го има само по Великден.
Както и прекрасния ябълков цвят!




29 коментара:

  1. Освен, че козунаците изглеждат страхотно, съм удивена и от часа, в който си ги публикувала! Мислех, че само аз стоя по нощите да се вихря, но явно не е така :)
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О да Зори,късничко си беше,не си сама мила,спокойно!
      Понякога така се получава,то е от ЕГН-то при мен :)
      Приятен и спорен и слънчев ден!

      Изтриване
  2. Дани, чудесна идея!
    И аз смятам да заложа на манго като присъствие в козунака!
    Поздрави и слънчев ден!

    ОтговорИзтриване
  3. Дани,това с мангото си беше направо за шестица.Чудесно си паснаха ароматите.А по принцип бях тръгнала за друг плод но не ми хареса като качество и в магазина взех това решение да направя плънка с манго.
    Поздрави и слънце и за теб мила!

    ОтговорИзтриване
  4. колко празнично е тук! Прекрасни козунаци, идеята с мангото ме заинтригува, а снимките ти са толкова красиви, пролетни... Цялата публикация е прекрасна! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Канди,радва ме това че ти е харесало!
      Поздрави и от мен!

      Изтриване
  5. Много ми допадна рецептата и най -вече ,че е в здравословен вариант!Чудесно изглежда козунака с манго!
    Нацъфтелите ябълкови клонки са вълшебни!
    Поздравления и слънчев ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Мира,и на мен ми допадат по здравословните рецепти.
      Затова и не мога никога да направя на 100% някое предложение а все си измислям варианти да го подобра по мой вкус и мислене.
      Приятен след обед!

      Изтриване
  6. Наистина много полезна и важна за мен идея! От известно време ми се налага да търся рецепти за десерти със стевия, но това определено е попадение! Страхотни са козунаците и определено ще опитам да направя поне един без захар тази година. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Габи ,мила,заменяш я просто вместо захар и си ръкопляскаш.Тя е чудесен заместител и е безвредна.
      Пробвай и ще ти хареса,само важното е да спазиш месенето както описах аз,за да не стане сух а сочен.
      Благодаря ти и приятен след обед!

      Изтриване
  7. интересен вариант и много полезна рецепта
    изглеждат много вкусно
    Поздравления
    хубав следобед мила и приятна вечер

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Изглежда и е ,защото току що си хапнах едичко козуначе с чаша айрян и беше още по вкусно от снощи.Ще се прави и друг път ,сигурно е!
      Поздрави от мен и хубава вечер!

      Изтриване
  8. Данче,с това мармаладче от печено манго направо ме разби!Как ти хрумна?Много цветно и ароматно ще да е било!
    Надявам се,че си доволна от експеримента и че са се запазили сравнително меки козунаците и на др. ден!
    Прегръдки,мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, и ароматно и цветно си беше.Ами то не ми е за първи път да си пека плодове за мармаладчета.Става бързо и никаква захар,никакви консерванти,само сега се досещам че трябваше малко лимонов сок да му сложа да не се захаросва,ама то за два три дни едва ли ще посмее.А за меки да,добри си бяха и студени,и друг път ще си правя с кисело мляко,благодаря за рецептата Роси!
      Поздрави и от мен!

      Изтриване
  9. Ама много са хубавииии ,останаха ми очите тук :) ! Рецептата е страхотна и аз ти благодаря ,че я сподели !
    Хубава вечер ! Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Ивана!Радвам се че са ти харесали!
      Приятна вечер и от мен!

      Изтриване
  10. Гоголина,
    много добре ти изглежда козунакът, а иначе и аз се замислях за рецептата на Еликсирчето, ама като не съм правила досега козунак, се чудя дали изобщо да рискувам точно на празник.
    Много хубав петък ти желая!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами аз за това пробите ги направих преди празника а на празника направих все изпробвани неща.
      Радвам се че ти е харесал козунака и благодаря за което!
      Поздрави и хубав ден от мен!

      Изтриване
  11. Много красиво, и ароматно, и здравословно. Толкова време си седя тука и гледам втренчено снимките... а как ти е хрумнало да го метнеш това манго на козунака :-), представям си колко е вкусно.
    Поздрави и хубав петък от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ах Дени!Развесели ме с това мяткане на мангото!
      Поздрави миличка!

      Изтриване
  12. Лелееееееее.... какви вкусни и пухкави козуначета си направила, Данче!!! Страхотно изглеждат!!!А.... и с тези ядки .... са наистина вълшебни!
    Благодаря ти и за пролетта и свежестта , която ми подари с твоите цъфнали и красиви снимчици! Прегръщам те сърдечно и ти пожелавам прекрасно цветно настроение през този най-чист празничен ден- Цветница!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Албенче,много благодаря за емоционалното пожелание!
      Цветно настроение и за теб мила!

      Изтриване
  13. Данче страхотни козунаци пухкави и красиви ти си цяло съкровище....Благодаря ти за свежеста с която всичко правиш ти прекрасна!целувки и прегръдни!

    ОтговорИзтриване
  14. Прекрасни са! Резултата изглежда много апетитно! Използвах идеята ти за тесто без захар! :))) Получи се много добре :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Даниелка че си се доверила на моят експеримент!
      За мен е чест да ми посещаваш блогчето и да споделяш моите рецепти!
      Поздрави и слънчево настроение от мен!

      Изтриване
  15. Течна стевия не мога да намеря в Пловдив :( Има само на пакетчета, като за кафе ..
    Има и опаковки по 500гр, гръцка, но е с толкова много стабилизатори и декстроза, малтоза и какво ли не, че се отказах ..

    Дали ако заменя стевията с фруктова захар, ще получа подобен резултат?

    Вече започнах с "пробите" за Великден, много обичам козунак, но все само го опитвам заради захарта в него ;)

    ОтговорИзтриване
  16. Привет Мая!
    Правила съм и с фруктова захар козунак и става също много хубав, така че спокойно можеш да подсладиш тестото и с фруктоза :)
    Аз също мисля да направя тази година една проба, стига да имам време за това,
    че в момента съм ангажирана с преместване в друго жилище.
    Благодаря ти за интереса към моята рецепта!

    ОтговорИзтриване
  17. Разкошни....тъйкато аз съм диабетичка,това е стахотно и аз ще мога да си хапна!

    ОтговорИзтриване