вторник, 11 декември 2012 г.

Содена питка и смилянски боб за Бъдни вечер


Станах сутринта с куп задачи за изпълнение наредени на опашка по етапен ред.Нямах никакво време за публикации и тем подобни.Обаче, все нещо ме влечеше към компа и някакви мисли ми се редяха разбъркано из главата.Свърших по-неотложното и докато си почива умореното ми тяло, ей ме на , на линия съм.
Хайде, викам си….да обера камъните в градината докато си почивам и мислено да съм в компанията на тези, които се осмелят да ме посетят.Да си побъбрим, да си помечтая, пък знае ли човек….може  да съм полезна на някого който не знае  как да си сготви боб или да си изпече постната содена питка за Бъдни вечер:)  или пък някакво чудо да ме споходи.Нали Коледа наближава?А казват че тогава ставали чудеса!



Първо да си призная ….не постя.Постила съм само ведъж в живота си и ми се отрази зле.Напълнях с 2 кг. за 40 дни:( и от тогава се зарекох …никога повече!
Това за оправдание, и да ви кажа за това си трябва вътрешна нагласа.
Второ…. като сложа посто ядене на масата и моето Слънце ме пита:
 -" Данче къде е яденето?"
Защо да си създавам излишни семейни неприятности ми кажете?( Пак оправдание)
Обаче…..на Бъдни вечер традицията си е традиция. Бобец, посни сармички, пълнени сухи чушки с боб, жито, ушав, тиквеник, содена питка. Седем неща задължително и от там на татък вече не ги броя.Никаво месо !
И да мрънкат и да не мрънкат това е! Цяла година месо са яли, една нощ ще постят :) Закон Божи откакто се помня!


С малкия син проблеми ... никакви. Той постно обича.
Обича и да кулинарства….наследил го е от мен.Ама как кулинарства само?
С тертип, все едно аз сама съм сготвила:) Някога ще публикувам нещо приготвено от него да видите.
Малкото лъвче на мама :)
Магистър инженер комуникации и технологии, гардеробът му е подреден като аптека и е цар в кухнята:) Той е всичко онова, което аз не можах да постигна в живота си.  Не можах да се изуча, защото докато бях на кандидат студентски изпит, татко му ме чакаше от вън. 
Не ме приеха, а той това и чакаше :) Прие ме веднага :) Ех…..младост! 



И с големия нямам никакви проблеми за това какво ще сложа на масата.
Той бобеца си го обича и честичко ме кара да му го готвя.Виж да готви като малкия не умее, но ведъж като ме нямаше си сготви макарони на фурна като му давах напътствия по скайп :) голям майтап беше!
На него силната му част е работата му. Работи без да мърка, много обичлив и много доверчив, и за това, вина имам май аз. (За възпитанието на децата си се грижех аз защото татко им все на път беше.)
Обича много животните, добричък е като името си и мисли че целият свят е добър като него. Роден е при изгрев слънце и мисля че ще има късмет в живота.
Преди да се роди бяхме решили с моето Слънце че ще го кръстим на татко му ако е момченце и като се роди.... три дни беше без име.
Накараха ме акушерките да извикам таткото че да решим как ще се казва бебето, и аз му казвам:
-"Нали Добри….като татко ти?"
A той ми вика:
-"Как Добри?….В къщи три дни пият и ядат за Добрин! Кръстиха го вече  преди нас!"

И така му сложихме едно "Н" след името:) и остана Добрин.Той си харесва името и не обича да му казвам Добри, а за всички приятели е Доби! Много ми е помагал с мъжката работа у дома когато татко му беше на път. Сега ми го открадна и малкия го замества.
Време му е да се задоми, а и на мен снаха ми се посреща че и на внуци искам да се порадвам, но съдбата си знае работата. И на това ще му дойде времето.
Аз тайничко си се моля дано е по скоро че още ставам за такива работи:)


А за Слънцето какво да кажа….то си е Слънце - глезанчото в къщи:) Всички се въртим около него когато си е у дома, и много си го обичаме!

Започнах да ви разказвам за постните ястия на Бъдни вечер а си разказах цялата биография :)
Може би съм имала нужда от това и за това седнах на компа.
А за смилянския боб ? Малко трудничко ми се свари, но пък толкова вкусен се получи че се омете за отрицателно време. Повечко е трябвало да сваря :)


Смилянски боб

1 купичка сух смилянски боб
1 с.л. ракия (тя се слага за по-бързото му сваряване и не е шега, помага)
зехтин( количеството е по желание)
1 глава лук
1 пиперка червена
1 пиперка жълта
1 пиперка зелена
2 моркова
2 домата
1 с л.червен пипер
1 ч л. черен пипер прясно смлян
сол на вкус
пресен джоджен
вода



начин на приготвяне:

Накисва се боба от вечерта или най-малко 8 часа. На сутринта водата се изхвърля, измива се и се залива с чиста вода да се покрие. Слага се на котлона и след като заври, се изхвърля водата, отново се измива и се залива с чиста вода , пак се изхвърля , след втория път пак се измива и се долива чиста вода, но сега да е 3 пъти повече от него. Слага му се ракията и започва великото варене. Не засякох обаче време. Просто бобчетата трябва да омекнат. Нама да се развари, бобчетата остават цели, но свареното бобче се стрива между пръстите като го натиснеш.
Когато е напълно сварен в тиган се запържват зеленчуците нарязани по желания начин без доматите. На края се слага червения пипер и се добавя боба и после и водата която е останала. Направете си желаната гъстота .
Оставете да поври десетина минути, посолете и прибавете обелените и нарязани домати. Оставете на тих огън още 5 мн.
И преди да свалите от котлона прибавяте и прясно нарязания джоджен.
Важно е да се знае че боба се вари без сол. Солта се добавя в края на готвенето.
И такааа.... вече бобеца е готов.

А сега да замесим и направим постната содена питка :)



Продукти за малка содена питка:
(ние сме четерима )
300 мл топла водичка
1 ч.л. сол
1 ч л. захар
3 с.л. зехтин
3 с.л. лимонов сок
1 ч.л. хлябна сода
брашно около 500 гр.

Ако искате да стане по-голяма , просто удвоете продуктите

Начин на приготвяне:


Сега ще ви кажа как най-лесно става това, без да си изцапате много ръчичките :)
Това е моят начин за замесване почти на всички теста с месене.
Лесно и бързо без много цапане. Винаги резултата е отличен.
Аз почти винаги съм използвала оцет вместо лимонов сок... пак става.
Но си откраднах идеята за него от красивия блог на Ева Тонева и реших да опитам какво ще се получи.
Погася се хлябната сода в лимоновия сок и се слага във водата. Добавя се мазнината, солта и захарта.
Пресявате си брашното в подходящ съд и започвате да прибавяте към течността лъжица по лъжица като бъркате с друга лъжица и така докато започне тестото да се отлепя от съда.Тогава посипвате останалото брашно на плота, вадите тестото върху него и леко взимате от всички страни брашно и доумесвате. Тестото трябва да е нито меко, нито твърдо и да не лепи по ръцете. Тогава е готово.
Отделяте малка част от него за декорация ако ще правите а останалото оформете на питка в която слагате измитата и завита в аломиниево фолио паричка.
За да направите декорацията, заделеното тесто направете по твърдо с още брашно.
Поставете в тавичка намазана със зехтин, напръскайте с водичка и залепете фигурките. Фигурките намажете със зехтин.
Печете до готовност и когато добие изпечен вид, отново напръсквате с водичка и завивате с кърпа върху решетка.
Оставете питката да обиколи нивата си и след това и се насладете в празничната нощ. 







Пожелавам на всички весели предпразнични дни и щастливи празници!
Дано имам време да поглеждам какво е настроението при всички Вас а дай Боже и за моя публикация да намеря време :)
Нали по Коледа ставали чудеса? :)

25 коментара:

  1. страхотна публикация !!!
    Да са ти живи и здрави и Слънчо и планетките !!!
    добри снахи и много внуци като им дойде времето!!!
    отмятам си и бобеца и питката,че празници идват!
    Прегръдки и хубава седмица

    ОтговорИзтриване
  2. Дани, накара ме в малките часове на новия ден да се смея с глас на писанията ти, да се облизвам около красивата питка и вкусния бобец, да се наслаждавам на прекрасните ти снимки! А и съветите ти са също на място!
    Да са ти живи и здрави всички, весели предпразнични дни и на теб!А до празниците, живот и здраве, трябва пак да се "видим"!
    Сърдечни прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  3. Дани, да сте живи и здрави
    и да се сбъднат мечтите ти!
    Нали в Коледната нощ стават чудеса!
    А за боба взимам голямата лъжица!
    Прегръдки, мила и хубаво настроение!

    ОтговорИзтриване
  4. Леле, леле, как се смях самоооо... от сърце!
    Много ти е е хубаво семейството Дани, да сте живи и здрави!
    Голямо представяне направи на малкия- голям инженер, току виж момите дето посещават блога ти се наредят на опашка!
    Много се смях и за половина, който представям си, как е треперил, да не те изпусне:)той човека си е имал други планове!
    За сметка на неосъщественото учене, си се реализирала в живота, което е по-важно! Обичана жена и майка, живот изпълнен с емоции и много любов, както си личи от всичко- е, какво по- хубаво от това!
    Питката е удивително красива, а бобеца е любим, не само за бъдни вечер:)
    Мисля, че няма мъж, който като му сложиш постно ядене да не търси същественото ядене:)))
    Пожелавам ти от сърце- добри снахи и много внучета в скоро време:)))
    Беше ми много хубаво да ти дойда на гости за сутрешното кафенце, зареди ме за цял ден!
    Прегръщам те силно и те целувам*)

    ОтговорИзтриване
  5. :) И аз имам един ерген и се оглеждам за снаха , ама все ми отрязват квитанциите ,че скоро нямало да бъде :) , а двете ми моми отдавна вече не са моми :) ....иначе с удоволствие щяхме се засватим :) !
    Дани , да са ти живи и здрави момчетата и дай Боже снахи и много внучета :) !
    Макар и на снежен фон поста ти отново е много слънчев и позитивен :) !
    Веднъж само варих смилянски боб и си спомням ,че и при мен се свари така трудно , но пък е много вкусен , а питката - малееее ако напрявя такова птиченце няма да има по-доволна от мен :) ! Браво !
    А стига вече съм драскала ,че и аз днес имам куп задачи :) !
    Чао ,мила и хубава сряда ! Голяма прегръдка :* !

    ОтговорИзтриване
  6. Дани, направо ме стопли с тази лична публикация! Много ме усмихна и зарадва! Добра си по душа и сърце! Питката и бобчето са уникално вкусни и с удоволствие ще се почерпя. Топъл и уютен ден! :)

    ОтговорИзтриване
  7. Прекрасен пост, Дани - зареди ме с настроение и на мен ми стана едно такова , Коледно от твоя разказ!Поздравления за хубавото семейство!Някой може и да си мисли, че има други, по-важни неща в живота, но след 50 разбираш, че няма нужда да четеш дебели книги, които разкриват смисъла на живота!Щастието е в семейството, децата...Пожелавам ти приказна Коледа, на теб и цялото ти семейство!Мечтите на добрите хора се осъществяват, и теб да те стигне бабинство!
    Питката е супер и точно навреме, а бобеца, направо ставам да сложа да се вари, така ми въздействаха твоите снимки!Поздрав и топла прегръдка от снежна България!

    ОтговорИзтриване
  8. От сърце ти пожелавам още чудеса в Коледната нощ, макар че вече си имаш такива вкъщи! Смея да кажа, че боба ще го докарам, а содената питка може и да я пробвам, макар първият ми и единствен опит беше катастрофален. И аз не постя, но готвя и обичам постно :)

    ОтговорИзтриване
  9. Много приятно настроение зареди в мен твоята публикация-и ти като мен с две момчета.Да са ни живи и здрави и много да ни радват!Първо снахички,после внучета...и това ще стане.
    Приятен ден,Дани!

    ОтговорИзтриване
  10. Усмихвах се,усмихвах се,.......Продължавам да чета,прочетох всичко и пак се смея:)))))))Чудесно настроения ме облада от тази позитивна и публикация,Дани!Прекрасна си!Прегръдки:))

    ОтговорИзтриване
  11. Разказала си биграфията, ама как ми беше интересно да чета! Страхотни вкусотии, ще се пробвам и аз така да украся коледната:)

    ОтговорИзтриване
  12. Ама ти каква реклама на твоите момчета си направила. Така добре ти вървят думите като медени са, много сладкодумна публикация :-).
    Чудни рецепти! Пожелавам ти наистина да си прекарваш добре из кухнята тия дни приготвайки вкусни предпразнични гозби!

    ОтговорИзтриване
  13. Оле,такива снимки, такава красива питка и такава лична изповед!!!Скоро да станеш баба,че да месиш такива хубави питки!А снимките-разкошни,празнични!Поздравления,Дани!

    ОтговорИзтриване
  14. Благодаря на всички Ви че сте отделили от така ценното си време за да прочетете публикацията ми!
    Радвам се на тези,на които истински съм развеселила и усмихнала денят !
    Не предполагах че в тази насока ще ми тръгне приказката, стана спонтанно.То иначе какви могат да бъдат рецептите на една содена питка и на някаква си бобена манджа?Пълна скука!
    И мисля че когато една майка каже на глас пред всички за положителните качества на децата си, съвсем не значи че им прави реклама.Все пак те са смисъла на живота и.
    А аз наистина се гордея с моите и мисля че всяка майка ще каже това за своето дете!
    Весели и усмихнати предпразнични дни на всички!

    ОтговорИзтриване
  15. Живи и здрави и все така добри и успешни да са ти децата и Слънчицето,Данче!
    Хареса ми разказаното от теб,направи ни съпричастни на своите мисли и чувства,благодаря ти!
    Много ти е вкусна гозбата,а питката-разкошна и красиво декорирана,много ми хареса!
    И аз не съм постила никога,и да си призная и на Бъдни вечер не го правя,хич не съм в крак с традициите :) .
    Хубави празници!

    ОтговорИзтриване
  16. Страхотна е станала питката ти, Дани! Сърдечни поздрави с пожелания за невероятни празници! Прегръдки! ;)

    ОтговорИзтриване
  17. Дани,питката е страхотна,чудесно предложение за Бъдни вечер!
    Смилянския боб така вкусно наднича и е толкова колоритен...!
    Прекрасни снимки,много празнични!
    Поздравления за хубавата публикация,заредена с толкова настроение!
    Весели празници!

    ОтговорИзтриване
  18. Гоголина, съдбата си знае работата и ти ще бъдеш чудесна баба някой ден. Но не бързай, време има и ти ще ставаш със сигурност, когато то дойде;) Хубаво семейство сте, помагате си, взаимно се допълвате, какво по-хубаво от това?
    И бобеца е хубав, но аз напоследък го ям само , ако се налага. Т.е. на Бъдни вечер и още веднъж-дваж годишно. Имам толкова други неща да опитам.После пак ще с е върнем към него.
    Хубав пост! Приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
  19. Хаха, Дани, това " Къде е яденето?" ми е толкова познато :)) Абсолютно същата питанка прочитам и аз в погледа на семейството, когато сервирам нещо постно, дори синът ми, които е толкова мъничък още, все за месо пита :) Но при вида на тази страхотна трапеза, смятам, че няма да са толкова строги, всичко изглежда толкова вкусно, толкова съблазнително.
    Красота! Аз лично вероятно и допълнително ще поискам :)
    Сърдечни поздрави и весело посрещане на празниците!

    ОтговорИзтриване
  20. Дани невероятни са и питката и гозбата.
    Тази питка на Ева и аз съм я правила и на нас много ни хареса.
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  21. Тази публикация защо съм изпуснала, та тя е толкова красива! Голяма веселба! Питка содена съм правила, но е вкусна само докато е топла, тази как е? Нашите хора повече си я харесват с мая. Твоята обаче много ми харесва. Честита Коледа!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Катенце, содената питка е чудесна и топличка и както изтине.От тази ми остана и за другия ден парченце и всеки искаше него да си хапне :)Само трябва да се опакова с пластично фолио и да не се оставя непокрита за съхранение,но то това важи за всички хлебни продукти.

      Изтриване
  22. Много хубава ни стана питката по вашата рецепта. Много благодаря!

    ОтговорИзтриване
  23. Привет Калина!
    Радвам се че сподели и аз благодаря!

    ОтговорИзтриване
  24. Питката е чудесна, благодаря за рецептата. Определено води класацията в тазгодишното меню за Бъдни вечер

    ОтговорИзтриване

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.