събота, 14 септември 2013 г.

Ростова туршия


Емоцията беше голяма ... правих туршия :) и понеже всяка домакиня има своята изпитана рецепта с годините ... аз увековечавам моята с тази си публикация :)
Не съм правила зимнина със сигурност от 12 години , едва ли ще кусам и тази туршия защото други ще я ядат ... но се сещам как ни се услаждаше в далечното минало, когато на вън беше натрупало сняг а у дома ухаеше на вкусна гозба и тази зимна салатка беше редовно на масата .
Стара и пожълтяла страничка от " Вестник за дома " за който вероятно съм била абонирана , от 1995 г , прилежно прибрана в стария и потънал в прах тефтер , тотално заменен от лаптопа ми , ме върна в спомени от миналото и онези топли и забързани есенни дни , когато колежки и приятелки си разменяхме рецепти за зимнина и в квартала ухаеше на печени пиперки ... на пушек от запалени огньове  ... на Есен.
Не разполагам със много време за писане ... а и не ме бива чак толкова много в това , затова започвам по същество.
Снимките са от една приятна разходка в Жеравна и околността с приятелска компания . Не зная защо но свързах правенето на туршия точно с тези кадри .Стари дървени къщурки , високи каменни зидове ... калдъръмини улички и много цветя . 
Есента още не е дошла ... 

Ростова туршия
( източник "Вестник за дома " брой 36 ;15 септември 1995 г) 

Нужни са ви:
3 - литров стъклен буркан
8 аспирина
6 с л захар
3 препълнени с л сол
24 с л оцет ( 200 мл ) добре е да е бял винен или ябълков
зърна черен пипер
зеленчуци по желание и според вкуса 
моите бяха моркови, домати , зелени чушки , карфиол , зеле , целина



На дъното на буркана се слагат аспирина , солта , захарта и оцета. Предварително почистените зеленчуци се подреждат като се стараем да са колкото се може плътно.Помежду им се слагат клонките целина .Бурканът се запълва до основата на гърлото.Кипва се чешмена вода докато заври и на тъка струя  се излива в буркана като се внимава водата да не пукне стъклото. Затваря се с капачка и се обръща за 24 часа веднъж с капачката надолу , и после обратно.След това се съхранява на хладно.В тази марината зеленчуците остават свежи, хрупкави и с непроменен цвят. 





















Желая хубав септемврийски ден на всеки преминал от тук !

26 коментара:

  1. Дани, първо искам да те поздравя с днешния Празник и да ти пожелая здраве и всичко най-добро! Второ - публикацията ти е очарователна!!! Как обичам такива места, с аромат на старо дърво и спомени, трупани с години. За туршията разчитам на мама, но твоята ме грабна от раз. А снимките ти... снимките са истински празник за душата ми. Благодаря ти за сутрешния заряд :) Прегръдки, мила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е Снежи ... на мама туршията е най-вкусна :) А такива старинни места и на мен са ми слабост :)
      Благодаря ти за милите пожелания ! Здраве и за теб миличка !

      Изтриване
  2. Туршийка- вкусотийка! И страхотни снимки! Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Траянче :) Хубав неделен ден и от мен !

      Изтриване
  3. С тази твоя туршийка ме подсети,че е дошло време да се замисля и аз какви ще ги пълня...:)))),но определено ще включа и ростовата-хареса ми.
    Снимките...човешки,българскии,свободни,щастливи,безгрижни!
    Красива и изобилствена е есента по нашите земи,а окото ти е уловил най-прекрасните краски!Почувствах се прекрасно при теб,Дани!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами да Миленче ... септември месец наистина е месец за приготвяне на зимнина , а туршията е част от нея за тези които си я харесват :)
      Радвам се че снимките ми са ти харесали :)

      Изтриване
  4. Само за едно си мечтая сега... За чинийка с тази вкусна туршия, дори виличка не искам... И да си хапвам на някоя пейчица в точно този Балкан. Ех, Дани, прекрасно, колко емоция ми подари, благодаря!
    Сърдечни поздрави и много хубав ден и на теб! :)

    ОтговорИзтриване
  5. Гоголина, и аз не правя туршия, обаче обичам да ме гощават с точно такава-хрупкава и домашна.
    Прекрасни спомени си събрала, уютно ми стана!
    Честит празник днес!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз така Марте :) не правя , обаче сега ми се наложи да си припомня как съм я правила някога :)
      Ама хубави години бяха ... а и бях млада :) всичко ми се отдаваше ... спомените са хубаво нещо ...

      Изтриване
  6. Не те бива да пишеш ли?! Как набързо ме върна в междублоковото пространство в сцената с печенето на чушки на тенекии :) Мързи ме (ш-ш-ш-т!) да правя зимнина, макар да съм отдала на традицията доста години - отда-а-авна замразяваме печения пипер, половинката ми се грижи за "зимната" салата, но ти пак ме подмами с наглед лесна рецепта. И съпругът ми я видя преди мен даже, кой знае, може пък...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Рецептата е лесничка и не отнема много време Роузи :) а туршийка веднъж да ти потрябва , добре е да си имаш и едничко бурканче само ... ей така ... за идеята :)

      Изтриване
  7. Дани, беше ми много приятно-хубава, слънчева разходка, уловила си прекрасни детайли- цветни, ароматни! Обичам старите селища, калдаръмените улици, аромата на старото дърво, на бръшлан, чимшир, натежало сладко грозде и есенни цветя!
    А туршии не правя, много са ми солени. Съвсем малко слагам само карфиол и моркови, които използвам за едни зимни салати.
    Усетих красотата и уюта на есента в поста ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И на мен ми беше драго че се отби Бети :)
      Нашите селища - които са паметници на културата ни , са прекрасни , и аз не пропускам да посетя някое докато съм си в БГ... виж с останалите картинката е различна ... там чувствата вече преминават в друго измерение ...
      А туршията и на мен ми идва соленичка ... но все ще се намери някой който си я обича ... та за това ... за елач , както казваха някога моите баби , добре е да има от всичко в килера :)
      А то бурканчето събира точно 3 домата , 3 чушки и останалото е карфиол и морковчета :)
      Сърдечен поздрав миличка !

      Изтриване
  8. Ех, Слънчо, напълни ми душата и я погали с толкова слънце, магия и колорит! Много очарователни и въздействащи снимки, много!
    Туршия не съм правила в буркани втора година, че имам още в мазето от по-рано. Май не върви тя много у нас, а я обичаме всъщност. Може да затворя един буркан по твоята рецепта, за проба. Благодаря за рецептата - не бях чувала за туршия с такова име.
    Хубава, златна и благодатна есен ти пожелавам! И весели празници!

    ОтговорИзтриване
  9. Привет Ирме ! Как ми е приятно че намина :) Толкова си мила !

    Аз все и викам" мешена туршия ", но сега използвах името от публикацията във вестника . Май във врачанско така и казват :)
    Рецептата беше от Виолина Стефанова от Враца :) за рубриката "Царица на туршиите ".
    Сега даже не зная дали това "домашно вестниче " съществува :(
    Ако тази госпожа попадне в моето блогче, може да си познае рецептата :)
    Хубави септемврийски дни и за теб миличка !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз това щях да питам, защо името е такова...:)
      но сега видях.
      Наистина всичко трябва да има в килера!

      Изтриване
  10. Боже, Гоголина, как обичам такава туршийка, ако знаеш колко....! Ама много рано си я спретнала, аз още се заблуждавам, че е лято....аз правя няй-простичката селска туршийка - само със сол.но туршия ли е, каквато и да е- обожавам!
    С усмивка
    мария

    ОтговорИзтриване
  11. Душата ми изпълни, Дани - чудесна туршия и разходка,
    с усещане за изобилие и колорит, упойващ аромат, спокойствие, красота и домашен уют.
    Беше ми много приятно, благодаря и хубави есенни дни, Диана

    ОтговорИзтриване
  12. Дани, разходката е пленителна, а с туршията ме накара да се замисля - като направя малко, като за цяр, мрънкат за още, като е повече - така си остава. Уж се заканвах да не правя нищо, ама да видим...

    ОтговорИзтриване
  13. Дани, това е чудесна туршия за мезе и салата през студените зимни вечери. Правя подобна задължително всяка година. Много красиво си я подредила, а и разходката ти е била чудесна. В моята страничка имаш отговори на разни въпросчета, заповядай.
    Приятна и все още топла вечер!

    ОтговорИзтриване
  14. Дани,преди много правех туршии,краставички,но вече спрях,въпреки че домашното си е винаги класи по-добро.
    Страхотно пъстроцветна е твоята,също като снимките,това е Жеравна,нали?
    Прегръдка от мен и хубави есенни дни!

    ОтговорИзтриване
  15. Мария, Диана, Иглика, Албенче, Роси ... благодаря ви мили момичета!
    Трушията остана в БГ, и когато я отворят готова за хапване ще пиша за отзивите :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Очарована съм от всичко, което сте пресъздали...от българската трушия до красотата на това китно местенце в България!

      Изтриване
  16. Njkak uiutno i milo ti stava s kartinkite za turshia pecheni chushki i tazi selska idilia. Chestno kazano po turshii mn. ne si padam, no ot tazi prikazna razhodka v Jeravna ne bih se otkazala za nisto na sveta.Vse pak tam e liulkata na bulgarstinata.Priatno me vurna v detskite mi spomeni s duh na julti diuli, pastrocvetno esenno nastroenie i mn. detski spomeni , no za kapanskiat krai.

    ОтговорИзтриване
  17. Аз също не си падам по туршията :) Тази я правих за мои близки от фамилията, но заради емоцията от спомена по миналото си заслужаваше да пусна тази публикация ... и да споделя снимките които направих.
    Благодаря ви че сте ме посетили и споделили и вашето чувство на умиление по спомени от детството!
    Желая ви здраве и усмивки!

    ОтговорИзтриване

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.